DelSolClub verschillen ESi - VTi
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

<< vorige pagina





Verschillen ESi - VTi

  ESi VTi
Sportstoelen  Ja (grijze middenbaan) ja (middenbaan in kleur)
Electrische ramen  Ja, voor en achter Ja. voor en achter
Stuurbekrachtiging  Ja Ja
Elec. vrstelbare spiegels  Ja Ja
In hoogte verstelbaar stuur  Ja Ja
Digitale klok  Ja Ja
Achterruitverwarming  Ja Ja
Centrale deurvergrendelling  Ja Ja
Kaartleeslampjes  Nee Ja
In hoogte verstelbare koplampen  Ja Ja
Radio met 4 speakers  Ja Ja
Geventileerde remschijven voor  Ja Ja
Massieve remschijven achter  Nee Ja
Trommelremmen achter  Ja Nee
A.B.S. Remsysteem  Nee (Ja medio '96) Ja
Kofferklep spoiler  Nee Ja
14 inch lichtmetalen wielen  Nee Ja
14 Inch metalen wielen met dopen  Ja Nee
Veerpootbrug voor/boven  Nee Ja
Stabilisatorstang voor  Ja Ja
Stabilisatorstang achter  Nee (ja medio '96) Ja


Opvallende verschillen tussen de VTi en de ESi zijn naast de uiterlijke en praktische extra's vooral het ABS en de verbeteringen aan het onderstel. Met name de veerpootbrug en de stabilisatorstang achter komen het weggedrag ten goede. Al de extra speeltjes maakten de VTi destijds wel een stuk duurder dan de ESi . . € 30.000 euro voor een VTi is een behoorlijk bedrag waarbij de ESi voor € 25.000 euro van eigenaar verruilde. Naast het verschil in aankoopprijs was ook nog een kleine gewichtskwestie, al scheelde dat maar weinig met 1080 kg voor de VTi tegen 1030 kg voor de ESi.
Bij de E-versie komt daar nog ongeveer 70kg bij voor het elektrische dak.

Uitrusting is een ding maar rechtvaardigt dat het prijsverschil van € 5.000 euro? Nee !

De rest van het verschil is gaan zitten in de motorisering.
De Honda Civic CRX is in Nederland met drie typen motoren geleverd:

De B16A2 in de VTi (waaronder ook de E - Versie)
De D16Z6 in de ESi (waaronder ook de E - Versie) en
De D16Y8 in ESi (waaronder ook de E - Versie) vanaf medio 1996

Voor het gemak beschouwen we de twee ESi motoren even als gelijk.
In de werkelijkheid verschillen ze echter minimaal. Het zijn allebei 1.6 liter SOHC (Single OverHead Camshaft) VTEC motoren met 16 kleppen. Het vermogen en koppel ontloopt elkaar weinig. In cijfers:

  D16z6 D16y8
Vermogen  125 pk bij 6600 tpm 127 pk bij 6600 tpm
Koppel  142Nm bij 5200 tpm 145Nm bij 5500 tpm
Compressie  9.2 : 1 9.6 : 1

Het grote verschil komt met de vergelijking tussen de motor uit de VTi en die uit de ESi. Het B16A2 blok uit de VTi heeft een DOHC (Double OverHead Camshaft) configuratie die de motor in staat stelt veel meer toeren te draaien.
Waar de ESi motor al bij 7000 toeren in het rood loopt draait de VTi nog makkelijk 1000 toeren extra om bij 8000 toeren in het rode toerenbereik te geraken.

  B16A2
Vermogen  160 pk bij 7600 tpm
Koppel  150Nm bij 7000 tpm
Compressie  10.2 : 1

De B16A2 VTEC motor wordt (terecht) door velen de hemel in geprezen.
Uit de inhoud van een tot de rand gevulde PET fles cola weet Honda 160 krukas PK's te toveren. Die waarde van 100 PK per 1 liter motor inhoud is speciaal en wordt binnen de autobranche als een magische grens gezien.


Bij een sprint over de ¼ mijl is het verschil misschien een autolengte en dan nog zal de vaardigheid van de bestuurder de doorslag geven.

  ESi VTi
Sprint 0 - 100  9.3 sec 7.8 sec (8.3 E-versie)
Topsnelheid  190 km 210 km
Verbruik L/100 km  7,5 7,6

Belangrijker is de manier waarop de motoren hun vermogen en koppel leveren. Hier is wel een duidelijk verschil waarneembaar. De onderstaande vermogenscurven laten dit heel erg goed zien. Links de D16 motor uit de ESi en rechts de B16 motor uit de VTi (waarbij deze curven afkomstig zijn van de Japanse DelSol met een extra 5-10 pk).



Op het eerste gezicht lijken de curven heel erg op elkaar maar als je naar de schaal kijkt wordt het verschil ineens duidelijk. De ESi motor bereikt zijn piekvermogen van 125 pk bij 6600 tpm terwijl de 160 pk van de VTi motor pas bij 7600 tpm wordt gehaald. Hetzelfde geldt voor het maximum koppel: de ESi piekt bij 5200 tpm en de VTi pas bij 7000 tpm. In de dagelijkse praktijk betekent dit dat de ESi motor eerder bij de les geeft dan de VTi en dus ook relatief vriendelijker in de omgang is. Hoe vaak trek je immers door tot de 7600 toeren in het dagelijkse verkeer (gewetensvraag)?

De ESi is relatief "schakellui" te rijden in vergelijking met de VTi. De laatste heeft toeren nodig om rap vooruit te komen en vergt dus veelvuldig terugschakelen om het volle vermogen aan te spreken. Vooral het maximum koppel van de ESi bij een lage 5200 tpm is een groot voordeel in het dagelijks verkeer. Voor het gevoel pakt het ESi blok veel directer op in de lage toeren.

Kort samengevat zijn de ESi en de VTi kwa rijeigenschappen heel verschillend aanvoelende auto's. De een vraagt om hoge toeren terwijl de ander wat relaxter in de omgang is maar kwa prestaties niet echt onderdoet voor de grote broer.
Op het gebied van uitrusting zijn de meningen verdeeld. De extra's van de VTi zijn ook op de ESi verkrijgbaar; hetzij als origineel onderdeel of anders als aftermarket accessoire. De keus voor een ESi of een VTi blijft er dus een van het hart.
Je zal aan beide auto's in ieder geval veel plezier beleven !











 




Advertentie