DelSolClub test CR-Z
 

StartpaginaDeze clubinformatiefotoboekdownloadsleden loginforumOver HondaLinks

<< vorige pagina






Green is the new cool! (mei 2010, door DelSo/S2000lClub webredaktie)

Civic Renaissance Experimental, een naam die veel Honda rijders op het eerste gezicht niet zoveel zegt maar wanneer je die naam afkort is het een heel ander verhaal. Ineens staan er dan drie letters die iedereen kent, de CRX! Vanaf 1983 staan die letters garant voor puur en sportief rijplezier. Een relatief laag gewicht gekoppeld aan flink wat vermogen en rondom onafhankelijke wielophanging zijn ingrediënten die de CRX een echte rijdersauto maken.

De jaren 80, 90 en het nieuwe millennium kwamen en gingen . . . na de CRX DelSol is de naam helaas in de ijskast gezet en is het heel erg lang stil geweest. In 2006 komt Honda ineens met de Remix concept. Een kleine coupe die verdacht veel weg heeft van het oeroude CRX recept. Binnen een jaar wordt die conceptauto doorontwikkeld naar een kleine coupe met Hybride technologie. Hij heet dan inmiddels de Honda Small Hybrid Sports. Tenslotte trekt de nieuwe Honda CEO Takeo Fukui op 23 oktober 2007 het doek van een conceptauto met een nieuwe drieletter combinatie: de CR-Z.

De reacties uit de Honda scene zijn heel verschillend. De één ziet graag een nieuwe, kleine coupé op de markt komen terwijl de ander het gebruik van hybride techniek totaal niet vind passen bij de sportieve aspiraties van het merk. 

Het duurt nog tot 2009 voordat het excentrieke concept plaatsmaakt voor een productierijp design en de CR-Z in zijn burgerkloffie ten tonele verschijnt. De scherpe coupé lijnen zijn gebleven en eigenlijk wijkt de productieversie maar minimaal af van het concept uit 2007. De link met de oer-CRX is nog steeds overduidelijk aanwezig. De wigvorm, het extra glazen achterruitje, de onafhankelijke wielophanging en de algehele designvisie ademen één en al nostalgie. Retro is in en Honda doet mee.  




Het is mei 2010 en Honda Nederland organiseert de Europese persintroductie van de nieuwe CR-Z. Autojournalisten uit heel Europa komen naar het VIP centrum op Schiphol om de nieuwe hybride sport coupé aan de tand te voelen.  Het programma Gek op Wielen is ook uitgenodigd maar komt met een fris idee: laat 10 kijkers de auto testen en hun ongezoute mening geven. Inschrijven kon via de website van het programma en vrijdag 7 mei 2010 moest vast in de agenda worden gereserveerd.  

Na een aantal weken  gaat mijn telefoon en vraagt de redactie van Gek op Wielen of ik zin heb om bij het programma aanwezig te zijn? Of we het werk van Bavo Galama willen overnemen en de Honda CR-Z als één van de eersten in Nederland willen testen? Het antwoord op die vraag moge duidelijk zijn. Nou . . . hier gaat ie dan.

Wanneer we ’s middags bij de VIP Lounge op Schiphol aankomen staat er een delegatie van Honda Nederland voor de deur te wachten. Alle aanwezige gasten geven de sleutels van hun auto af en die worden door de Honda mensen op een veilige plek geparkeerd. Alle auto’s behalve drie rode CRX-en. Twee DelSols en één ED9. Op het parkeerterrein voor de lounge staan 9 CR-Z’s te wachten. Iedereen die aankomt wordt gelijk verwelkomt met de grijns van Bavo en wordt direct aan een kruisverhoor onderworpen. En eerlijk gezegd: das nog best lastig met zo’n camera in je gezicht.

De eerste indrukken van de auto? Hij is in het echt stukken mooier dan op de foto’s. De verhoudingen en kleine designdetails komen veel beter tot hun recht als je er omheen kunt lopen. Het lage en brede design met de grote gril is, geheel subjectief overigens, uitermate geslaagd.

Er speelt echter maar één gedachte: hoe rijdt hij? Autojournalist zijn betekent echter niet gelijk instappen en rijden maar eerst meer te weten komen over de achtergrond van de auto. Naar binnen dus en daar onder het genot van een hapje en een drankje naar een presentatie van de PR directeur van Honda Nederland luisteren. Hij vertelt ons  over het design en de link met de CRX, de techniek en dan met name de hybride aandrijflijn en de doelgroep die Honda bij deze auto in gedachte heeft.  De techniek is trouwens weer een ouderwets staaltje Honda engineering.

Het Honda Jazz 1.4 i-VTEC blok is voor de CR-Z vergroot naar 1.5 liter en perst er nu 114 pk bij 6100 toeren uit. Nu komt het vernuftige: tussen het motorblok en de versnellingsbak heeft Honda een electromotor geplaatst. Die is goed voor een extra 14 pk en nog veel belangrijker: 78,4 Nm koppel. Omdat het een electromotor is komt dat koppel al vrij bij 1000 toeren per minuut.

Wanneer je de twee combineert kom je dan ineens uit op hele leuke getallen. 124 PK bij 6100 tpm en 171Nm koppel bij 1500 tpm. Ja, je leest het goed. Een Honda die het maximum koppel tot zijn beschikking heeft bij 1500 tpm!

Nog een unicum is de versnellingsbak. Waar alle hybrides tot nu toe met een duffe automaat waren uitgerust om de CO2 uitstoot en het brandstofverbruik  te minimaliseren gooit de CR-Z het over een andere boeg. Sportief rijden betekent zelf schakelen. Geen flippers om mee te spelen, geen dubbele koppelingsplaten maar een fijne, strak schakelende 6 versnellingsbak.  Een bak zoals we die van Honda gewend zijn . . . fijn ding dus.



Vandaag de dag is de PH-wedloop geheel ontspoort en heeft de gemiddelde hete hatchback al snel meer dan 200 pk. Honda wil met de CR-Z laten zien dat je geen massa’s vermogen nodig hebt om met plezier in een auto te rijden. Als je dan ook nog maar 5 liter brandstof op 100 km verbruikt  wordt het alleen maar leuker.

Tijdens de presentatie worden we nog even speciaal gewezen op de stijfheid van het chassis. Door het gebruik van extra sterk staal op strategische plekken en een H-brace onder de auto is de CR-Z net zo stijf als de Civic Type-R. Al die stijfheid zou de CR-Z een dynamisch rijkarakter moeten geven. Om er achter te komen of dat echt zo is was het tijd om de sleutels in ontvangst te nemen en te gaan rijden.

Wanneer je in de lederen sportstoelen afdaalt voelt het gelijk vertrouwd. Het interieur is wel weer een heel verschil met de Honda’s uit de jaren 90. Het zwart, grijs en nog wat meer grijs is nu vervangen door het bekende 3D thema uit de laatste generatie Civic. Lekkere stoelen met veel steun en een mooi om je heen gebouwde cockpit nodigen uit om eens lekker te gaan sturen.  

Wanneer je bent ingestapt en je op de rode START knop hebt gedrukt start er een heel scala aan meters en grafieken. De meest in het oog springende is de grote ronde snelheids/toerenteller. De toerenteller is ouderwets analoog en de snelheidsmeter  overzichtelijk digitaal. Opvallend daarbij is de opbouw van de meters. Door een speciaal fabricageproces heb je een heel apart diepte gevoel. Net alsof de meters voor je zweven.

De meters verraden meteen nog een in het oog springend detail:  Het “3-Mode Drive System”. De CR-Z kent 3 verschillende voorgeprogrammeerde rij-karakteristieken: Econ, Normal en Sport. De kleur van de cockpit laat je tijdens  het rijden zien in welke modus je op dat moment aan de gang bent.








In de Econ stand ligt de nadruk op economy. De airco blaast minder hard en de auto reageert heel gematigd op gasgeven. Brandstof besparen is waar het in deze modus om draait. Druk op de Sport knop en de karakteristiek van de CR-Z veranderd geheel. Het motormanagement veranderd de gasresponse, de electromotor wordt volledig ingezet bij de ondersteuning van de benzinekrachtbron en de stuurbekrachtiging werkt aanzienlijk minder. De Normal mode is een balans tussen de andere twee. Bij het instappen staat de auto standaard op Normal. Het eerste wat ik na het stoppen deed was hem weer snel in de Sport stand zetten. De CR-Z stuurt zo stukken directer en reageert veel feller op het gas. Als ik er ook nog bij vertel dat de gekozen modus nauwelijks invloed heeft op het brandstofverbruik is de keuze makkelijk . . . . Sport , Sport en nog eens Sport.   

Al met al is het interieur best een aantrekkelijke plek om te verblijven. Bij de voor de introductie geleverde GT versie zijn werkelijk alle mogelijke opties in de accessoirelijst aangevinkt. Navigatie, stoelverwarming, panoramadak, cruisecontrol, subwoofer in de kofferbak, Bluetooth, Xenon, 6-cd wisselaar, . . .  alles zit er op en er aan.

Om het buitenlandse bezoek de mooie plekjes in de omgeving te laten zien heeft Honda Nederland een roadbook gemaakt. Iedere afslag en mooie plek is in het boek aangegeven. Zo ook de flitspalen onderweg. Omdat we vandaag met een filmcrew onderweg zijn is ons gevraagd om netjes te rijden. De crew kan ons anders niet bijbenen en zo is het anders onmogelijk om beelden van de rijdende auto’s te maken. Met gevaar voor eigen leven halen de twee filmauto’s ons in om maar net dat mooie shot te krijgen. Soms gaat het maar net goed . . . maar dan ook maar net.

Halverwege de route door de Bollenstreek en de duinen rond Bloemendaal en Haarlem is er een stop bij een café.

Tijd voor de eerste indrukken voor de camera. Hoe vind je hem? Heb je hem al flink op zijn staart getrapt?
Bavo vraagt er op los in zijn bekende “Gek op wielen” stijl.

Het is druk onderweg en tot nu toe is het grotendeels snelweg of filerijden geweest. Ik heb op het routeboek gezien dat we straks over de Zeeweg van Zandvoort naar Haarlem gaan rijden en laat dat nu net één van de leukste wegen in de omgeving zijn. Een 80 kilometerweg met flinke doordraaiers en scherpe knikken. Perfect stuk weg dus om de wegligging van de CR-Z nu echt eens aan de tand te voelen. De medewerker van Honda Nederland die met me meerijdt, er was een zieke bij de prijsvraag winnaars, vertelt inmiddels over de auto’s waar we in rijden. Deze CR-Z’s zijn een pre-productie serie en verschillen op sommige punten nog van de uiteindelijke klantenexemplaren.

Honda Japan heeft speciaal voor de introductie een heel arsenaal aan reserveonderdelen laten overkomen. Alle auto’s hebben een set met reservevelgen, reservebumpers en onderhoudsdelen. Iedere ochtend worden alle auto’s van top tot teen gecontroleerd en gepoetst. Niets wordt aan het lot overgelaten, ze moeten 100% zijn. Mooi verhaal is overigens de reputatie van de zuid-europese autojournalisten: Italianen en Spanjaarden gaan niet zo zachtzinnig met de auto’s om. Twee rode exemplaren zijn al eerder uit de roulatie genomen omdat er schade mee is gereden . . .  Niet dat het uitmaakt trouwens. Al de pre-productiemodellen waar we vandaag mee hebben gereden gaan allemaal de shredder in zodra de introductieperiode is afgelopen. Triest maar waar.

Wanneer we op de boulevard hebben verzameld wordt de eerste camera auto er op uitgestuurd om een statieflocatie te zoeken. Mooie plaatjes van voorbijrijdende auto’s zal dat dus wel worden.









De Zeeweg stelt niet teleur. Het is echt een strak rijdend autootje waar je mooi scherp mee kunt sturen. Het gewicht van 1148 kg is daarbij zeker geen handicap. Opvallend is trouwens ook de manier waarop de hybride techniek zijn werk doet: totaal onopvallend. Je merkt niet dat er een electromotor aan de gang is behalve dat je lekker veel koppel onderin het toerenbereik hebt.  Met dat koppel is de CR-Z nog best een vlotte auto. Verwacht geen VTi of Type-R cijfers maar het doel om van de CR-Z een dynamische auto te maken is Honda toch geslaagd. Zelfs met het relatief bescheiden vermogen is de auto een aantrekkelijke reisgenoot. Tijdens de presentatie werd hij als concurrent van de Mini, de Alfa Mito en de VW Scirocco gepositioneerd.  Ik heb in geen van die auto’s gereden maar ze moeten van goede huize komen willen ze de CR-Z verslaan op kwaliteit, design, uitrusting en puur rijplezier met een gering verbruik.  Ik zal mijn collega autojournalisten in de gaten houden wanneer ze met de eerste vergelijkende test komen.

Nadat we onderweg inderdaad de statieflocatie zijn tegengekomen gaat de route via het centrum van Haarlem terug naar Schiphol. De CR-Z trekt veel nieuwsgierige blikken. Al is het maar om die stoet auto’s met Engels kenteken en 2 begeleidende camera auto’s eens goed te bekijken. De telefoon wordt veel gegrepen om toch maar even een foto te maken van die opvallende karavaan.

Zoals gewoonlijk is het om 5 uur druk in Haarlem. Dat betekent in de rij staan en even rustig de auto op je in laten werken. Hij is erg stil als je rustig door het verkeer kabbelt. Als je stilstaat en de auto in zijn vrij zet gaat de motor zelfs uit. Het Start-Stop systeem is voor deze hybride rookie wel even wennen. Het lijkt namelijk net alsof de auto er zo maar mee ophoudt. Wanneer je de koppeling intrapt en de versnelling inlegt gaat het blokje gelukkig weer automatisch lopen . . . Het laatste stuk van de rit gaat weer over de snelweg. Wanneer je de CR-Z bij het invoegen flink de sporen geeft klinkt hij lekker rauw. Zeker wanneer je de auto in de Sport stand hebt staan komt er duidelijk meer motorgeluid op je af dan de twee andere standen. Blijkbaar heeft Honda goed ingeschat dat het gehoor ook wat wil.

Wanneer we weer op Schiphol aankomen is het beeld compleet. Een sportieve auto moet aan drie voorwaarden voldoen: hij moet er goed uitzien, moet goed rijden en moet lekker klinken. De Honda CR-Z GT scoort punten op al die drie vlakken, een geslaagd ontwerp dus? Ja, wanneer je niet vastzit aan een auto met veel ruimte en dynamisch rijden hoog op je verlanglijstje staat is de 24.990,- euro kostende CR-Z een hele goede optie. Leverbaar in alle kleuren van de regenboog maar allemaal groen. Green is the new cool . . . zo is het maar net.

Een dag de autojournalist spelen smaakt naar meer . . . zou Bavo willen ruilen?

 
Pluspunten CRZ Minpunten CRZ
- Modern design binnen en buiten
- Dynamisch chassis
- Fijne handgeschakelde 6-bak
- Rijke uitrusting
- Zuinig
- Wel wat veel plastic in het interieur
- Ruimte achterin, het is geen 2+2
- Zicht rondom
- De Econ en Normal modus
 










 




Advertentie